fbpx

Rennen, vliegen, die deadline halen. Alle ballen in de lucht houden. Want thuis wordt er ook van alles van je verwacht. Die klussen die er nog liggen. Quality time met het gezin. Help!! Tijd tekort. En dan gaat er ook nog eens van alles fout. Kortom stress!

Met de Body Mind Release methode kun jij jouw stress gericht aanpakken. Zodat jij stress de baas wordt en kan zijn wie je werkelijk bent. Zodat je weer vol positiviteit en energie in het leven staat.

Hoe ontstaat stress?

Stress begint bij jouw gevoelens en overtuigingen. Gevoelens die je over bepaalde zaken hebt. Iets voelt goed of minder goed. Maar ook de overtuigingen die je er aan gehangen hebt. Dit komt allemaal voort uit de gekleurde bril waarmee we naar de wereld kijken. Deze gekleurde bril is bij iedereen anders. Door alles wat je mee maakt in je leven kleur jij jouw bril. Deze bril ziet er bij iedereen anders uit. Het kan dus zijn dat een bepaald voorval bij de een stress oplevert en bij een ander helemaal niet.

Stress zorgt voor de aanmaak van cortisol

De hypothalamus bevindt zich in onze hersenen, ons brein. Als onderdeel van onze hersenen reguleert deze onze gevoelens en overtuigingen. Wanneer gevoelens en overtuigingen in ons dagelijkse leven getriggerd worden, geeft de hypothalamus een seintje naar de bijnieren. Zo wordt indirect aangegeven hoeveel cortisol er door de bijnieren aangemaakt worden.

Stress heeft invloed op ons immuunsysteem

Dr. Bruce Lipton heeft hier onderzoek naar gedaan. Hij geeft aan: “cortisol geeft een gevoel van stress en zorgt ervoor dat wij in actie kunnen komen door te vechten of te vluchten”. Vechten en vluchten kost ons heel erg veel energie. Om energie te besparen wordt ons immuunsysteem in bepaalde mate uitgezet. Dit is de reden dat je bij langdurige stress gezondheidsproblemen kunt krijgen.

Hoe meer gevoelens en overtuigingen getriggerd worden, des te meer cortisol aangemaakt wordt. Cortisol is het stress hormoon. En is een van de belangrijkste redenen waarom ons lichaam aftakelt. Volgens dr. Bruce Lipton is stress zelfs grotendeels de oorzaak van onze bezoeken aan de huisarts. Langdurige stress kost heel veel energie, sloopt het lichaam en zorgt dat het immuunsysteem onderdrukt wordt.

Stress kun je herkennen door deze lichamelijke klachten

Een aantal lichamelijke signalen waar je stress aan kunt herkennen:

  • Vermoeidheid
  • Steeds een droge mond hebben
  • Geen of weinig eetlust hebben
  • Extreem veel eetlust hebben (snaaibuien, emotie-eten)
  • Slapeloosheid
  • Rugpijn
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Veel piekeren
  • Je slecht kunnen concentreren
  • Emotionele signalen: emotioneel, veel huilen, snel boos worden

Hoe meer gevoelens en overtuigingen er geraakt worden, hoe meer stress je ervaart. Merk je dat je langdurig onder stress staat dan wordt het tijd om er mee aan de slag te gaan. Belangrijk is om eerst te kijken waar stress vandaan komt. Is er een speciale reden voor? Neem je teveel hooi op je vork? Of heb je te maken met een vervelende gebeurtenis? Heb je er zelf direct invloed op? Of is het iets dat jou overkomen is en kun je het niet veranderen?

Hoe kan ik stress verminderen?

Zet het eens goed op een rijtje. Wat kun jij nu doen om stress direct te verminderen? Kun je wellicht wat klussen thuis of op het werk afstoten? Vaak zijn we geneigd om maar door te rennen en onszelf compleet weg te cijferen. Terwijl je als je bij je baas of partner aangeeft over te lopen vaak echt wel wat taken over kunt dragen.

Stress verminderen door acceptatie

Als het een vervelende gebeurtenis betreft waar je zelf weinig invloed op hebt dan is acceptatie vaak het enige toverwoord. Een ontslag, een sterfgeval of een scheiding is super erg en vaak buiten jouw directe invloedsfeer. Maar hoe je er mee om gaat, daar heb je wel invloed op. Als je er tegen vecht of juist vlucht zal de hoeveel stress alleen maar toenemen. Vluchten is uitstellen van en helpt je helemaal niet. Vechten zoals de aanval opzoeken, klagen of anderen de schuld geven, lost vaak ook helemaal niets op.

Elke vervelende gebeurtenis geeft kansen om te groeien

Belangrijker is om het verdriet er te laten zijn, emoties te doorvoelen en het daarna te accepteren. Hoe erg het nu ook is, er komt een moment dat je je beter zult voelen. Na regen komt zonneschijn. Wellicht een cliché maar nog steeds heel erg waar. Elke vervelende gebeurtenis geeft jouw kansen om te groeien. Uiteindelijk zul je er sterker uit komen. Het zijn onze onzekerheden en angsten die ons belemmeren om het positieve van een vervelende gebeurtenis in te zien.

Hoe krijg ik meer rust in mijn hoofd?

Om stress te verhelpen en rust in je hoofd te krijgen zul je met jezelf aan de slag moeten. Je hebt uiteindelijk alleen invloed op jezelf, op jouw denken en voelen, op jouw gevoelens en overtuigingen. Het beste is om de innerlijke oorzaak van jouw levensklachten gericht aan te pakken. Dit doe je door met je beperkende gevoelens en overtuigingen aan de slag te gaan. Daarover verder op meer.

Anti stress tips voor de korte termijn

Maar wat kun je al direct op de korte termijn doen. Een paar anti stress tips:

  • Zorg voor voldoende me-time. Plan gericht tijd voor jezelf in. Neem een lekker bad. Maak een fijne wandeling. Lees een goed boek.
  • Kijk eens goed naar je to-do lijstje. Moet je echt alles zelf oppakken? Of kun je ook eens wat vaker nee zeggen? Of overdragen aan een ander? Opgeruimd staat netjes!
  • Leg de lat eens minder hoog voor jezelf. Goed is goed genoeg. En goed genoeg is het nieuwe perfect!
  • Stop met multi-tasken. We zijn er niet voor gemaakt. Ook al denken we van wel. Doe liever een ding aandachtig en goed.
  • Rommel geeft stress. Zet een lekker muziekje op. Verstand op nul. Je zult merken dat het je hoofd leeg maakt. En dat geeft direct een rustiger en gelukkiger gevoel.
  • Ga lekker sporten of eens flink dansen op muziek die je blij maakt. Gooi en zweet het eruit.
  • Let op je ademhaling. Adem heel rustig en diep in, adem vervolgens diep uit. Als je dit een paar minuten doet zul je merken dat je je direct een stuk rustiger zult voelen.
  • Luister altijd naar je gevoel. Je intuïtie en gevoel geven vaak de juiste signalen af. Als je gevoel zegt niet doen. Doe het dan ook niet. Dat scheelt direct een hoop stress. Zeker achteraf.
  • Zet jezelf niet onder tijdsdruk. Doe aan verwachtingsmanagement. Vaak ben jij degene die zichzelf onder tijdsdruk zet. Heeft een ander de verkeerde verwachtingen, ben hier open en duidelijk in. Kom op voor jezelf. Jij bent de enige die dat kan doen.
  • Knuffelen of seks met je partner of degene die je lief hebt, helpt direct om stress gevoelens te verminderen.
  • Gebruik extra magnesium of vitamine D3.

De beste manier om stress los te laten: met de Body Mind Release methode

De ballast die je bij je draagt bepaalt direct de mate van stress en spanning die jij in bepaalde situaties ervaart. En of iets wel of niet lukt in jouw leven. Deze ballast bestaat uit jouw beperkte gevoelens en overtuigingen. Door deze beperkende gevoelens los te laten en verloren positieve gevoelens (zoals bijvoorbeeld zelfvertrouwen, doel, vastberadenheid, positiviteit, vreugde, eigenwaarde en zelfrespect) terug te halen zul jij je een ander mens gaan voelen.

Onze aanpak van stress

Een Body Mind Release bestaat uit 7 sessies. We gaan gericht voor jou uittesten waar jij last van hebt. Heel gefaseerd laat je elke week weer een gedeelte van de ballast in jouw rugzak los. Dit kost je hooguit 2x 10 a 15 minuten per dag.

Stress release door het loslaten van ballast

Je leert de methodiek van het loslaten. En gaat direct met de innerlijke oorzaak aan de slag. Je zult merken dat je stressgevoelens aanzienlijk gaan verdwijnen. Dat het rustiger in je hoofd wordt. Dat je minder zult piekeren en dat je meer levensvreugde zult ervaren.

Niet meer praten maar doen

Binnen een week of 6 zul je je een ander mens voelen. En het fijne van deze methode dat je niet hoeft te praten maar dat je gaat doen. We gaan gericht met de oorzaak van jouw klachten aan de slag. Na de 7 sessies heb je de methodiek eigen gemaakt en kun je, op momenten dat je het nodig hebt, de geleerde tools direct weer inzetten.

Stress de baas worden

Je zult daarna meer zelfvertrouwen, vrijheid en energie ervaren. Je zult innerlijke rust voelen. Maar ook merken dat je anders om zult gaan met mensen en situaties die je voorheen veel energie kostten. Je zult weer voor jezelf durven staan en de juiste keuzes durven maken. Je zult stress echt de baas worden.

Recensie: stress aanpak Body Mind Release

In onderstaande recensie kun je een ervaring van een cliënt lezen die zijn stress de baas werd.

In het dagelijks leven heb ik een gezin met twee jonge kinderen en een drukke, stressvolle fulltime baan. Het laatste jaar merkte ik steeds meer onrust in mijn lijf en hoofd. Ik kon dit geen goede plek geven waarna ik medicijnen kreeg van de huisarts om mijn spierspanning en psyche te ondersteunen. Aangezien ik geen medicijnen fan ben, besloot ik op zoek te gaan naar een andere oplossing. 

Op dat moment kwam Manon “voorbij” met haar body en mindrelease therapie. Dat is wellicht wel iets voor mij was mijn gedachte. Na een intakegesprek was er direct een klik en de manier van behandelen sprak mij enorm aan. Mijzelf open stellen ten opzichte van anderen vind ik erg moeilijk, maar door de wijze waarop deze therapie verliep ging het mij toch gemakkelijk af. Manon luisterde goed naar mij en pakte de signalen, die ik onbewust afgaf, erg goed op waardoor ik meer inzicht kreeg in mijn sterke en zwakkere karaktereigenschappen.

Door de therapie, en aansluitende reiki behandelingen, heb ik uiteindelijk kunnen stoppen met mijn medicijnen en heb ik de rust en kalmte in mijzelf terug kunnen vinden. Ik heb meer inzicht gekregen in wie ik ben en waar ik op moet letten om niet weer terug te vallen in mijn oude gewoontes. Ik breng nog steeds regelmatig een bezoek aan de praktijk om de positieve lijn die ik tot nu toe heb doorgemaakt, verder door te zetten in de toekomst. Voor mij zeker een aanrader als je op zoek bent naar de rust in lijf, hoofd en je zelfkennis te verrijken.

Manon, dank je wel voor je inspanningen en fijne gesprekken die we hebben gehad en we gaan elkaar in de toekomst zeker nog zien.

Wil jij ook jouw stress aanpakken met de Body Mind Release methode?

Ben jij benieuwd of dit voor jou ook de oplossing zal zijn? Kijk dan eens op mijn website www.zuiverenpuurpraktijk.nl of neem vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag.

Veel liefs, Manon

Gratis e-book 'Stress de baas'

15 tips: Stress de baas, worden wie jij werkelijk bent

Je aanvraag is gelukt. Check je inbox voor het e-book